Praktische informatie
- Home
- Praktische informatie
Onze algemene werkwijze
-
Hoe maak ik een afspraak?
Behandelingen gebeuren uitsluitend op afspraak. Een afspraak maken kan op verschillende manieren:
- Online: (maak een afspraak knop)
- Telefonisch op het nummer: 09 391 19 80 (druk in het keuzemenu op 1)
- Via mail: info@jouwkine.be
- Door even langs te komen in de praktijk: Blazoenstraat 5 9000 Gent
-
Hoe maak ik een account aan in de online kalender
Een persoonlijke account maakt het je gemakkelijker om herhaaldelijk afspraken in te boeken of in te schrijven voor groepslessen. De account onthoudt je persoonlijke gegevens zodat je deze niet telkens opnieuw moet invullen. Ook krijg je op jouw account een duidelijk overzicht van ingeboekte afspraken of lessen, de data van lessen en afspraken die reeds uitgevoerd zijn en welke afspraken nog goedgekeurd moeten worden.
Een duidelijke handleiding als hulp bij het aanmaken van een account vind je hier.Indien het toch niet lukt om een account aan te maken, kan je ons steeds contacteren.
-
Hoe verloopt de eerste behandeling (intake)?
- Er wordt steeds begonnen met het opstarten van een dossier. Zo beschikt Jouw Kine over alle nodige administratieve gegevens en wordt een vlotte communicatie mogelijk.
- Vervolgens wordt een vraaggesprek (anamnese) afgenomen. Hierbij zal jouw kine allerlei vragen stellen over jouw aandoening. Dit is een eerste stap om inzicht te krijgen in jouw ziekte- en genezingsproces.
- Erna volgen de inspectie en het klinisch onderzoek. Op basis van je houding, beweging en de resultaten van enkele testjes, krijgt jouw kine een gedetailleerd en volledig beeld van wat er misloopt en waar er aan gewerkt moet worden.
- Eens het onderzoek is afgerond zal jouw kine samen met jou de behandelingsopties overlopen en een behandelplan
- Om hiervoor voldoende tijd te hebben duurt een intake 45min
-
Hoe verloopt een vervolgbehandeling?
- Op het einde van de intake of vorige behandeling zal jouw therapeut een nieuwe afspraak voor je inboeken op een moment dat voor beiden lukt.
- Indien je op dat moment nog niet zeker bent hoe je planning er precies uitziet, kan je steeds zelfstandig inboeken via deze website [maak een afspraak].
- Binnen het team beschikken wij over verschillende specialiteiten. Om je efficiënt te helpen kan jouw therapeut soms voorstellen om één of enkele behandelingen bij een collega in te boeken, omdat die meer gespecialiseerd is in jouw problematiek. Uiteraard staat het je vrij hierin te kiezen, de persoonlijke band is immers ook een belangrijke factor. Je therapeut zal dit steeds met jou bespreken.
- een vervolgbehandeling duurt standaard 30 minuten.
- Optie: er kan gekozen worden voor een vervolgbehandeling van 1 uur indien we je zo efficiënter kunnen helpen (soms vraagt je behandeling intensieve oefentherapie, dan is 30min vaak te krap). Soms is het ook praktischer om éénmaal/week 1uur te komen dan tweemaal 30 minuten op verschillende dagen.
- Belangrijk: je hebt via de mutualiteit slechts recht op één terugbetaling per dag voor een behandeling van 30 minuten. Voor een behandeling van een uur zal je dus meer uit zelf moeten opleggen. Dit is niet hoe wij het graag hebben, maar dit zijn nu eenmaal de regels vanuit de ziekteverzekering. Soms is een langere behandeling nu eenmaal nodig om je optimaal te kunnen helpen, daarom bieden wij de optie wel aan. Jouw therapeut zal dit steeds op voorhand en duidelijk met jou bespreken.
- Belangrijk: je hebt via de mutualiteit slechts recht op één terugbetaling per dag voor een behandeling van 30 minuten. Voor een behandeling van een uur zal je dus meer uit zelf moeten opleggen. Dit is niet hoe wij het graag hebben, maar dit zijn nu eenmaal de regels vanuit de ziekteverzekering. Soms is een langere behandeling nu eenmaal nodig om je optimaal te kunnen helpen, daarom bieden wij de optie wel aan. Jouw therapeut zal dit steeds op voorhand en duidelijk met jou bespreken.
- Op het einde van de intake of vorige behandeling zal jouw therapeut een nieuwe afspraak voor je inboeken op een moment dat voor beiden lukt.
-
Kan de behandeling ook aan huis?
Dat kan, wij komen ook op huisbezoek.
Echter beschikt de praktijk over alle faciliteiten om jou optimaal te behandelen (behandeltafel, materiaal, oefenzaal,…) en verdient het dus steeds de voorkeur om behandelingen in de praktijk te laten plaatsvinden.
Enkel en alleen als het voor jou niet mogelijk is om tot in de praktijk te komen, kan een huisbezoek ingepland worden.
Tarieven
-
Hoeveel kost een behandeling bij ons?
Een behandeling kost 32 euro. Voor een huisbezoek wordt er 2 euro meer aangerekend. Het intake gesprek en het daarbijhorend onderzoek kost 47 euro.
Afhankelijk van het statuut van de patiënt varieert de terugbetaling van de mutualiteit.
Geconventioneerd vs gedeconventioneerd
-
Wat is de conventie?
De conventie is de overeenkomst over de tarieven die voor een bepaalde behandeling aangerekend mogen worden. Deze overeenkomst wordt jaarlijks of tweejaarlijks afgesloten tussen het RIZIV (de overheid), de mutualiteiten en de beroepsvereniging van zorgverstrekkers (voor kinesitherapeuten is dat Axxon).
-
Zijn de therapeuten in de praktijk geconventioneerd of gedeconventioneerd?
Alle therapeuten bij JouwKine zijn gedeconventioneerd. Dit wil zeggen dat wij onze tarieven zelf bepalen en ons niet aan de opgelegde tarieven houden. Meer uitleg over de noodzaak van deze keuze vindt u hieronder.
-
Waarom maken we deze keuze?
Ons belangrijkste doel is en blijft jullie te voorzien van de meest optimale zorg en begeleiding, waarbij we jullie zo structureel en duurzaam mogelijk te helpen. We willen jullie zo snel mogelijk gezond EN zo lang mogelijk gezond!
Dit doen we door een lange termijn visie te hanteren waarbij we
- dagelijks intensief en persoonlijk met jullie samen werken en daar de vereiste tijd voor nemen
- als team werken en overleggen, onszelf op medisch vlak uitdagen en continu bijscholen
- het aanbod in specialisaties verbreden
- systematisch investeren in de uitbouw van onze faciliteiten en dienstverlening
Om deze visie om te zetten naar de praktijk binnen de huidige regelgevend kader, zoeken we constant naar het juiste evenwicht. Daarbij speelt zowel de toegankelijkheid van de zorg die we bieden, als de kwaliteit (zoals hierboven beschreven), als het streven naar een evenwichtige verloning voor ons team.
Dit zijn vaak moeilijke keuzes. Wij houden er aan jullie te informeren dat deze steeds als team genomen worden. Daarbij pogen wij jullie belang als patiënt, het praktijkbelang en ons persoonlijke belang evenwaardige mee te nemen in de vergelijking.
We danken jullie ook voor het begrip en vertrouwen!
Indien er nood aan verdere uitleg is, verschaffen wij die graag. Weet dat, in het kader van een goede gezondheid voor iedereen, ook jullie bezorgdheden ons nauw aan het hart liggen. Wij zijn steeds bereid om samen naar oplossingen te zoeken als de nood hoog is.
-
Wat betekent dit voor jou als patiënt?
/
Bel of mail ons!